noerdkultur

En blogg om film, serietidningar, tv, spel i alla dess former och annat noerdigt

Recension - Man of Steel

Publicerad 2013-07-13 21:58:00 i Film, Recension, Stålmannen,

 
 
Rebooten på Stålmannenfranchisen har fått mina känslor att åka berg- och dalbana.
 
När jag först fick höra talas om filmen trodde jag inte alls att den kunde bli bra, men när jag senare hörde att Zack Snyder skulle regisera och Nolan producera höjdes mina förväntingar till max.
Jag såg en reboot ala Batman Begins men med Stålmannen framför mig och vidare in i framtiden Justice League of America-filmer, eller filmer där bara de två hjältarna(Stålmannen och Batman) börjar bråka vilket ofta händer i serietidningarna.
När de första recensionererna kom ut så lät det dock inte som att den skulle hålla samma kvalitet som Nolans triologi om den mörke riddaren.
 
Jag satte mig därför i biografmörkret med helt andra förväntningar än de jag hade på Superman Returns (då var jag överhype:ad), men jag hoppades på det bästa.
 
Handlingen är lite omrörd och ändrad mot vad jag är van vid men jag är inte så kultiverad i serietidningarna utan har mest sett de tidigare filmerna och de tecknade filmerna. Stålmannen är ju så oövervinnerlig och snäll att det måste vara svårt att göra det intressant.
Jag tycker att handlingen är helt ok; general Zod är mycket mer spännande än Lex i mina ögon så jag gillar det valet, actionscenerna är väldigt spektakulära, men medan jag såg dem så tänkte jag hela tiden:
wow! MEN Så här tuffa scener finns dock i många filmer som görs nu för tiden.
 
Sammanfattningsvis så är det en helt ok superhjätefilm där 3D-effekterna lägger till djup utan att ta över och kännas "medvetna". Gillar man Stålmannen bör den ses, annars skulle jag ranka den i samma klass som The Amazing Spider-Man från 2012.
 
 
 
Diskussion för er som sett filmen, SPOILERS:
Är det inte sjukt vilken skadegörelse som Metropolis utsätts för? Och även om man inte ser någon som inte är militär dö så måste ju många ha dött när alla skyskrapor faller ihop?
 
 

Kommentarer

Postat av: Karl

Publicerad 2013-07-13 22:21:03

Glad att du gillade filmen. Jag anser faktiskt att Man of Steel är bättre än Nolans Batman. Anledningen till att jag anser detta är att jag tycker inte att Nolen har lyckas återskapa Batman bra. I alla Nolans Batman filmer så är Batman/Bruce den mest ointressanta karaktären av dem alla. Batman är en paranoid, strategisk och envis person som aldrig ger upp. Det är det som definierar Batman, och tyvärr ser jag inte dessa egenskaperna i Nolans filmer.

I Man of Steel så har de lyckas göra Superman mer lik Superman från serien. Han är inte alls denna supergoda scouten, utan en person som också balansera mellan ont och gott. Tydligaste är det när Superman står inför valet mellan Krypton och jorden. Under hela filmen ser vi hur Superman kämpar för att vara en god människa.

Angående skadegörelsen i Metropolis, så måste man komma ihåg att Superman är fortfarande inte van med sina superkrafter. Han lär sig fortfarande hur han ska hantera dem. Jag tror att detta, och även det slutgiltiga valet i slutet, kommer påverka Superman i framtida filmer och kommer på så sätt att skapa den Superman vi är van att se: Den som inte förstör och dödar någon. Dock sker det även mycket skadegörelsen i serien också, så jag tycker inte att det är så konstigt att de hade med det i filmen också.

Jag vill avsluta detta med att säga att jag är glad att de har återberättat Superman som de har gjort, eftersom jag anser att han påminner mycket om Superman i serien.

Svar: Jag håller med om att Nolans Batman tyvärr inte är lika "förstörd" som jag tolkar honom i tex knightfall där han verkligen är besatt och gör många dumma beslut pga det. Men jag tycker ändå att de tre filmerna är bland de bästa serietidningsfilmerna jag sett. Men det är skurkarna, prylarna och actionen som är intressant.
Som jag skrev innan har jag ju tyvärr inte läst så mycket stålmannenserier, jag hade ett tiotal stålpojken och stålmannen tidningar som jag läste för runt 20 år sedan. Men jag tycker att Stålmannen är som bäst när han har Batman brevid sig som en referenspunkt. Ett tips är Lego Batman filmen som var över förväntan!

Det ska bli intressant att se vart de tar det härifrån och jag hoppas de följer upp på hans handlingar på ett sätt som du beskriver.

Uppföljaren är beräknad att komma redan nästa år så snart får vi se;)
Lyckan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lyckan

Kontakta mig gärna om du har åsikter eller tips [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela