noerdkultur

En blogg om film, serietidningar, tv, spel i alla dess former och annat noerdigt

Recension - Enders game

Publicerad 2013-11-20 19:48:34 i Film, Recension,

 
Över 36 år efter den ursprungliga novellen som senare blev en bokserie kommer nu en film, som beroende på försäljning kan bli början på en ny filmfranchise.
Filmen handlar om en ung pojke som heter Ender och personerna runt honom i hans utveckling, från kadett till överbefälhavare. 
50 år innan filmen utspelar sig var jorden under attack från formics, en myrliknande utomjordisk ras. Människorna hade inte mycket att sätta emot attacken, men när allt verkade förlorat så lyckades människorna slå tillbaka invasionen. Hela världen i histiorian är formad efter detta krig. 
För att kunna vinna nästa krig så väljs de barn som är exceptionellt smarta eller taktiskt duktiga ut, dessa flygs ut till en krigsskola i omloppsbana runt jorden, där tränas de för att i framtiden leda jordens trupper mot utomjordlingarna.
Ender är inte en vanlig grabb utan ett strategiskt och taktiskt geni som gör allt för att vinna. Hans medhjälpare i filmen får ytterst lite tid var att utvecklas och känns därmed helt oviktiga i filmen.
 
Scenerna i game room, där det saknas gravitation är snygga men lite förvirrande.
Tempot i filmen är för snabbt, jag hänger med för att jag läst boken men mycket förklaras inte. Karaktärerna är många att hålla reda på och hinner inte få samma djup och anledningarna att Ender gör som han gör förklaras oftast inte. En tre timmars directors cut skulle filmen må riktigt bra av.
 
Orson Scott Card som skrivit böckerna som filmen baseras på har starka åsikter mot att homosexuella ska ha rätten att gifta sig och att manliga och kvinnliga roller ska hållas hårt på. Han är även starkt kristen. Dessa saker har fått många att bojkotta filmen. Personligen så dömmer jag aldrig ett verk efter dess skapare, men känner att alla får göra sina egna val. 
Ska man läsa böckerna så är den första, dvs Enders game så märks inte dessa åsikter, men många av de senare böckerna har starka kristna inslag.
 
Spoilers för er som inte läst boken eller sett filmen följer:
I filmen spelas Ender av en sextonårig skådespelare till skillnad mot boken där han går från 6 till 10 år. För mig är detta riktigt synd. Jag gillade tanken med att det är barn som gör alla dessa brutala och tunga sakerna.
Hela sidohistorien om Enders syskons resa till makten nere på jorden är helt bortklippt. Det känns rätt bra, för med det i filmen skulle det bli ännu mera stressad historia antar jag. 
Med tanke på att jag läst att det planeras att släppa fler filmer i detta universum om denna går bra så är det rätt konstigt att Valentine inte följer Ender för att leta efter fn passande planet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lyckan

Kontakta mig gärna om du har åsikter eller tips [email protected]

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela